تدریس را طبق روال داستانی کتاب پیش ببرید و با صدای بلند و رسا بخوانید. هنگام خواندن داستان با زیر و بم دادن به صدا، فضایی به وجود بیاورید که دانش آموزان موضوع را مجسم کنند.
اجازه بدهید ولو یک نفر از دانش آموزان، خاطرات خود را از سفر به یک شهر زیارتی بیان کند. علاقه و احساس بقیه دانش آموزان را درباره سفر به مناطق زیارتی، جویا شوید. از آنها بپرسید دوست دارند به کدام منطقه زیارتی سفر کنند.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 11 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف درس:
✅ روی نقشه یا کره جغرافیایی، شبه جزیره عربستان و شهرهای مقدس مکه و مدینه را نشان دهند.
✅ روی نقشه ایران، جهت قبله بعضی از شهرهای ایران را نشان دهند.
✅ شرایط پیامبر و یارانش در شعب ابی طالب را بیان کنند.
✅ روی خط زمان، رویدادهای مهم زمان پیامبر را نشان دهند.
✅ گزارشی از خاطرات سفر حج یکی از اعضای فامیل و آشنایان را تهیه کنند و در کلاس ارائه کنند.
برای شروع تدریس مبحث نمودار خط شکسته بهتر است بدون هیچ مقدمهای از دانش آموزان بخواهید فعالیت اول این درس را انجام دهند. در صورت لزوم توجه آنها را به نمونه انجام شده برای کلاس چهارم جلب کنید.
هدف این فعالیت خواندن جدولهای چند قسمتی و رسم نمودار ستونی مربوط میشود. علاوه بر آن طبق معمول پاسخ دادن به سوالها به کمک نمودار نیز مدنظر قرار میگیرد. در کار در کلاس نیز ارتباط این جدول و نمودار رسم شده مدنظر هست.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 6 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف و انتظارات:
✅ رسم نمودار ستونی چندقسمتی و رسم نمودار خط شکسته
✅ تصمیم گیری در مورد انتخاب نوع نمودار با توجه به موضوع آماری
✅ استخراج نتایج جدید و پاسخ دادن به سؤال ها به کمک نمودار رسم شده
✅ وجود تعامل بین معلم و دانش آموزان در فراگیری درس نمودار خط شکسته
✅ فعالیت بر اساس اهداف معین واز پیش تعیین شده در فراگیری درس نمودار خط شکسته
از نظر قرآن و عقل، برخی اعمال خوب و صالحاند و برخی اعمال بد و ناصالح، ولی نتیجه تمام کارها اعم از خوبیها و بدیها به خود انسان بازگشت میکند.
با توجه به اینکه انسانها در طول حیات خود براساس باورهایی که دارند، عمل میکنند، پذیرش این نکته مهم تربیتی میتواند آثار بسیار مهمی در رفتار و اعمال ما داشته باشد؛ لذا در درس گندم از گندم بروید تلاش شده تا دانش آموزان ضمن درک تناسب عمل و نتیجه در زندگی، با جهان آخرت به عنوان محل پاداش و جزا آشنا شوند.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 10 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف درس:
✅ آشنایی با تناسب عمل و نتیجه آن در زندگی
✅ آشنایی با جهان آخرت به عنوان محل پاداش و جزا با مصداقهای دنیایی
✅ توجه به نیکی و بدی اعمال و نتیجه آنها در جهان آخرت
✅ آشنایی با پیام قرآنی
عنوان درس 15 کتاب مطالعات اجتماعی پایه چهارم دبستان کوهها و دشتهای زیبا میباشد.
با توجه به اینکه جغرافیا علم مشاهده است و تجربیات ملموس و دست اول مهمترین و بهترین عنصر یادگیری کودکان دوره ابتدایی است، بهتر است دانش آموزان را برای یک اردوی تفریحی نیم روزه، به یک منطقه طبیعی ببرید و کوه و دشت، سرزمینهای مرتفع و کم ارتفاع و شیب دامنهها را به آنها نشان دهید.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 10 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
انتظار میرود دانش آموزان پس از تدریس این درس بتوانند:
✅ انواع ناهمواریها (دشت، کوه، جلگه و... ) را روی نقشه یا نقشه برجسته نما یا مدل ناهمواریها تشخیص و نشان دهند.
✅ با راهنمایی معلم، ناهمواریهای محل زندگی خود (کوه، رود، جلگه و... ) را شناسایی کنند.
✅ سرزمینهای پست و مرتفع را از نظر زندگی و سکونت با هم مقایسه کنند.
✅ محل رشته کوههای البرز و زاگرس، دشتهای کویر و لوت و برخی قلههای مهم ایران را روی نقشه معین کنند.
عنوان فصل3 کتاب ریاضی پایه سوم دبستان عددهای کسری بوده و شامل چهار درس(کسر، کاربرد کسر در اندازه گیری، تساوی کسرها، مقایسهی کسرها) میباشد.
عنوان دومین درس این فصل، کاربرد کسر در اندازه گیری بوده و در درس مذکور به موضوعات مختلفی از جمله: کاربرد کسر در واحدهای اندازه گیری، ارتباط کسر با واحد طول، ارتباط کسر با ساعت، ارتباط کسر با واحد وزن، معرفی پرگار، معرفی شعاع و قطر دایره پرداخته شده است.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 7 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف درس:
✅ اندازه طول اشیاء را با عدد کسری نشان دهند.
✅ زمانی که یک ساعت نشان میدهد را با کسر نشان دهند.
✅ عدد مربوط به نقاط بر روی یک محور اعداد را با عدد کسری نشان دهند.
✅ با استفاده از سکه لیوان نخ و... دایره رسم کنند.
✅ بهترین وسیله رسم دایره را بگویند.